Wat is het consumentenrecht

Het consumentenrecht is een vorm van recht dat zaken behandelt die spelen tussen bedrijven en haar klanten. Wanneer u bijvoorbeeld een televisie koopt in een elektronicawinkel dan krijgt u te maken met het consumentenrecht. De verkoper heeft na een aankoop een aantal plichten na te komen aan de klant, denk maar eens aan garantie en service.

Verplichtingen verkoper

Wanneer u een product aanschaft in een winkel dan is de verkoper verplicht om ervoor te zorgen dat dit product voldoet aan de verwachtingen die u van dit product heeft. Verwachtingen zijn over het algemeen gebaseerd op de uitspraken van de verkoper of het advies van een verkoper. Ook moeten de producten voldoen aan de verwachtingen die worden gecreeerd in reclamespotjes.

Wanneer u bijvoorbeeld een PC aanschaft die geen dvd’s blijkt af te kunnen spelen terwijl dit u wel verteld is of u dit gelezen hebt dan voldoet het product niet aan de verwachtingen. U heeft dan het recht om simpelweg de PC terug te brengen naar het elektronica concern en een nieuwe te eisen die wel aan de verwachtingen voldoet. Wanneer een product na een bepaalde tijd kapot gaat voldoet het ook niet aan de verwachting.

Wanneer de gebreken niet aantoonbaar door uzelf zijn aangericht is het voor de verkoper moeilijk om deze producten niet te repareren. Hij heeft immers de plicht om goede producten af te leveren aan haar klanten en producten die snel blijken kapot te gaan voldoen daar natuurlijk niet aan.

Garantietermijnen van aankopen

Wanneer u een product koopt zult u hier vaak een garantietermijn voor afspreken. Een garantietermijn houdt in hoelang u het product terug kunt brengen naar de verkoper wanneer het product defect is. Wanneer het binnen de garantietermijn valt dan kunt u het product kostenloos laten repareren.

Vaak zal een verkoper echter weigeren om het verkochte product te repareren wanneer deze garantietermijn is verstreken.Wanneer dit het geval is zult u zelf de reparatie moeten betalen maar juridisch gezien is dit niet geheel correct. Het product gaat namelijk niet altijd in een keer stuk maar over een langere periode. Een groot deel van de periode waarin de ontbreken ontstaan kan zomaar binnen uw garantietermijn vallen waardoor u feitelijk een groot deel van de reparatie niet zelf hoeft te betalen.

 

Weet u niet zeker of u een zaak heeft?

085-773 70 79

(Lokaal tarief)

  1. Bel onze intakebalie
  2. Vertel kosteloos uw juridische probleem
  3. De juiste advocaat wordt gezocht
  4. De advocaat neemt vrijblijvend contact met u op