Wat is het huurrecht

Het huurrecht is een vorm van recht dat zich bezighoudt met de huurovereenkomst. Het is een onderdeel van het overkoepelende burgerlijk recht. Bij een huurovereenkomst komen ook de algemene regels voor de overeenkomst kijken. Er is sprake van huur wanneer een verhuurder een zaak of gebouw verstrekt aan de huurder in ruil voor een tegenprestatie.

Verplichtingen van een huurder

Een huurder is verplicht om de huurprijs van het door hem gehuurde pand te betalen aan de verhuurder. Hierbij is over het algemeen een vaste termijn afgesproken en wanneer de huurder het afgesproken bedrag niet heeft overgemaakt voor het verstrijken van deze termijn dan krijgt de huurder vaak een aanmaning van de verhuurder.

Het kan ook zijn dat bij het verhuren van het pand is afgesproken dat er geen aanmaning komt maar direct een uitzetting. Daarnaast is de huurder verplicht om het zogeten goed huurderschap na te leven. Dit houdt in dat de huurder zich zal moeten gedragen volgens een uitgewerkte norm en dat er bijvoorbeeld geen overlast mag worden veroorzaakt door de huurder.

Ook moet de huurder het gehuurde pand gebruiken waar het voor is bestemd. Zo mag je een gehuurde woonruimte bijvoorbeeld niet gebruiken als bedrijfsruimte en mag je een gehuurde bedrijfsruimte niet gebruiken als woning. Tenslotte is de huurder verplicht om het gehuurde in oorspronkelijke staat terug te keren bij het einde van de huur

Verplichtingen van een verhuurder

Een verhuurder heeft ook een aantal plichten. Zo moet de verhuurder het verhuurde pand op kunnen leveren aan de huurder in goede staat. Ook dient de verhuurder alle geconstateerde gebreken te repareren en te verhelpen. Dit mag uiteraard niet in rekening gebracht worden aan de huurder.

Onderhuur

Onderhuur is een aparte vorm van huurondereenkomst.Onderhuur houdt in dat de huurder van een pand het tijdelijk zelf aan iemand anders verhuurt. Als het gehuurde pand moet worden ontruimd dan geldt dit ook voor de huurder die het van de oorspronkelijke huurder heeft gehuurt. Iedere huurder is bevoegd om het gehuurde aan een andere huurder te verhuren.

Weet u niet zeker of u een zaak heeft?

(Lokaal tarief)

1. Bel onze intakebalie